Malaysia Buka Hubungan Diplomatik dengan Vatikan

143

redaksi.co.id – Malaysia Buka Hubungan Diplomatik dengan Vatikan

Malaysia menunjuk Tan Sri Bernard Dompok menjadi Duta Besar untuk Vatikan.

Mantan Menteri Federal tersebut menjadi orang pertama yang menjadi Duta Besar bagi Malaysia untuk Vatikan.

“Saya merasa terhormat menjadi duta Malaysia pertama untuk Tahta Suci, dan juga sebagai duta besar untuk Malta dan Albania,” ujar Dompok dalam pernyatannya, Rabu (28/10/2015).

“Saya berterimakasih kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Menteri Luar Negeri Datuk Seri Anifah Aman, dan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Wilfred Tangau atas keputusan pemerintah menunjuk saya,” katanya.

Dompok mengatakan usulan membangun hubungan diplomatik dengan Vatikan pertama kali diperdebatkan ketika Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Selanjutnya usulan itu dibahas dalam kunjungan kenegaraan Mahathir ke Vatikan bersama dengan Paus Yohanes Paulus II di tahun 2002. Diskusi mengenai hal itu kemudian diadakan selama Tun Abdullah Ahmad Badawi menjabat sebagai Perdana Menteri Malaysia.

“Tapi tidak ada minat untuk mempertimbangkan masalah ini dengan serius. Hingga ketika Najib menjjadi Perdana Menteri, dan Datuk Seri Anifah Aman menjadi Menteri Luar Negeri, hal itu ditanggapi dengan serius dan disepakati oleh Kabinet,” katanya.

Dia mengatakan hubungan diplomatik antara Malaysia dan Vatikan diformalkan Najib ketika mengunjungi Paus Benediktus XVI, di Castel Gandolfo, di tahun 2011.

(red//ur/sikin/MNA)

loading...

Comments

comments!